christmas-dinner-dpΈχοντας πλέον μπει στην τελική ευθεία για τις γιορτές των Χριστουγέννων, ας παραθέσουμε μερικές συμβουλές και κάποιες «έξυπνες» κινήσεις που μπορούν να βοηθήσουν στην αποτροπή πρόσληψης περιττών κιλών, αλλά και στη διαφύλαξη της υγείας ατόμων που ο κίνδυνος επιδείνωσης μιας ήδη υπάρχουσας νόσου (π.χ. Σακχαρώδους Διαβήτη) ελλοχεύει ιδιαίτερα την περίοδο αυτή που χαρακτηρίζεται από εκείνες τις υπέροχες λιχουδιές, τα λουκούλλεια γεύματα και τους πεντανόστιμους μπουφέδες:

1. Τρώμε όλα τα γεύματα της ημέρας
Μία σοφή κίνηση είναι να κρατήσουμε μια ισορροπία τις γιορτινές ημέρες και μην μπούμε στη λογική να μην φάμε όλη την ημέρα για να φάμε το βράδυ. Είναι καλό να μην παραλείπουμε τα υπόλοιπα γεύματα κατά την διάρκεια της ημέρας, απλώς να τα μοιράσουμε. Τα ενδιάμεσα μικρογεύματα είναι πολύ σημαντικά για τη σωστή λειτουργία του μεταβολισμού (όπως φρέσκα και αποξηραμένα φρούτα, ωμοί ξηροί καρποί).

2. Ελαφρύ γεύμα πριν από ένα γιορταστικό δείπνο
Όταν είμαστε καλεσμένοι για φαγητό το βράδυ, το μεσημέρι είναι καλό να προτιμήσουμε να φάμε κάτι ελαφρύ όπως μια σαλάτα λαχανικών με 1 μερίδα τυρί με χαμηλά λιπαρά και λίγο ψωμί ή ένα ελαφρύ σάντουιτς ή 1 κεσεδάκι γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά και λίγα δημητριακά. Μία καλή συμβουλή είναι να μην πάμε στα εορταστικά γεύματα πολύ πεινασμένοι. Μπορούμε να φάμε από πριν μία ελαφριά σαλάτα ή κάποιο φρούτο ή ένα μικρό σνακ για να μας περιορίσει κάπως την όρεξη. Να θυμάστε ότι το αίσθημα της πείνας μπορεί να υπονομεύσει ακόμη και την ισχυρότερη θέληση μας για εγκράτεια!

3. Δεν τσιμπολογάμε
Προσοχή στο «τσιμπολόγημα»! Ο καλύτερος τρόπος για να μην ξεπεράσουμε το όριο είναι να γεμίσουμε από την αρχή το πιάτο μας με ό,τι πρόκειται να φάμε και έπειτα να ξεκινήσουμε το γεύμα μας. Έτσι, θα έχουμε καλύτερα τον έλεγχο της μερίδας μας. Επίσης, στην περίπτωση του μπουφέ, αποφεύγουμε να τρώμε όταν στεκόμαστε, καθώς είναι δυσκολότερο να ελέγχουμε τις ποσότητες που καταναλώνουμε.

4. Τρώμε αργά
Προσπαθούμε να τρώμε αργά. Όταν τρώμε γρήγορα, τρώμε περισσότερο και δε γίνεται καλό μάσημα των τροφών, με αποτέλεσμα να ακολουθεί δυσπεψία και αεροφαγία. Εξάλλου, για να επέλθει κορεσμός χρειάζεται 20 λεπτά μέχρι να λάβει ο εγκέφαλος το μήνυμα ότι χόρτασε.

5. Το κρασί πρέπει να είναι κόκκινο
Και για τους φίλους πότες, καλό θα είναι να δώσετε λίγη παραπάνω προσοχή στην κατανάλωση αλκοολούχων ποτών, καθώς είναι συνήθως αρκετά πλούσια σε θερμίδες. Προτιμήστε το κόκκινο κρασί, το οποίο αποτελεί πηγή αντιοξειδωτικών ουσιών, παρά τα πιο «βαριά» ποτά, όπως ουίσκι, κοκτέιλ κλπ.

6. Πάνω από δύο τεμάχια γλυκού «καιγόμαστε»
Για την κατανάλωση των γλυκών που κυριαρχούν τις γιορτές των Χριστουγέννων, καλό είναι να φροντίσουμε να μην ξεπερνάμε τα 1-2 τεμάχια ημερησίως. Μια πρακτική συμβουλή είναι να μην έχουμε τις πιατέλες στολισμένες με τα γλυκά σε εμφανή σημεία του σπιτιού, καθώς είναι πιο δύσκολο να αντισταθούμε στον πειρασμό. Πόσο να αγνοήσουμε την ύπαρξή τους περνώντας συνέχεια από μπροστά τους;

7. Το περπάτημα & η γυμναστική «ταιριάζουν» με τις γιορτές
Και ας μην ξεχνάμε ότι λίγη φυσική δραστηριότητα παραπάνω θα μας βοηθήσει να κάψουμε αυτές τις extra θερμίδες που θα προσλάβουμε.

Θυμηθείτε! Κανένα φαγητό και κανένα γλυκό δεν είναι απαγορευμένο, αρκεί να καταναλώνεται στην ποσότητα και με τη συχνότητα που αρμόζει σε μια ισορροπημένη διατροφή.

Καλές Γιορτές!

virginia-tsakalianΤσακαλιάν Ν. Βιργινία
Διατροφολόγος – Διαιτολόγος
Master Practitioner In Eating Disorders & Obesity
Υπεύθυνη Διαιτολογικού Τμήματος Κλινικής Euromedica Κυανούς Σταυρός